Fakta om IFK Stockholm Fotboll

Namn: Idrottsförening Kamraterna (IFK) Stockholm Fotbollsklubb
Bildad: 1a februari 1895 i Östermalm (Sedan 1975 i Skärholmen)

Hemmaplan: Vårbergs Idrottsplats och Skärholmshallen
Upptagningsområde: Vårberg, Skärholmen, Bredäng och Sätra + omnejd

Antal lag: 33 anmälda lag i S:t Eriks Cupen (2023)
Antal medlemmar: 590 aktiva
Meriter:
Historia

IFK Stockholm började spela fotboll omkring år 1900, fem år efter det att föreningen bildades. I början av 1900-talet var föreningen en av landets främsta klubbar.

IFK Stockholm spelade 1903 final mot Örgryte i tävlingen om Clarence von Rosens vandringspris och 1905 möttes samma klubbar i SM-finalen. Örgryte vann båda matcherna med 2-1. Matcherna spelades i Idrottsparken i Stockholm som låg på samma plats där Stadion nu ligger. Ståplats kostade 50 öre och sittplats 1 krona.

Klubben har gjort en fantastisk resa från Östermalm till Skärholmen. Fotbollen etablerade sig tidigt på Östermalm där Stadion var hemmaplan under många decennier. År 1961 var IFK Stockholm ytterst nära att gå upp i Allsvenskan då man kom på andra plats efter Djurgården i den näst högsta serien. Djurgården vann serien på bättre målskillnad.

Runt 1920 spelade Marcus "Dodde" Wallenberg aktivt i IFK Stockholm. Han sponsrade också föreningen under många år på 1950-1970-talen.

I början av 1970-talet insåg föreningen att en flytt från innerstaden var nödvändig om man skulle kunna rekrytera barn och ungdomar i tillräcklig omfattning. Därför flyttade man 1971 till Skärholmen/Vårberg där man byggt upp en stor ungdomsverksamhet. IFK Stockholm har 25 lag och 300 ungdomar i åldern 6-19 år som till 95% har invandrarbakgrund. Alla barn och ungdomar i området som vill spela fotboll är välkomna.