S:t Eriks-Cupen startar i nästa vecka!
2021-04-30 10:39

I onsdags beslutade Folkhälsomyndigheten att göra enstaka matcher och tävlingar utomhus möjliga för barn och unga födda 2002 eller senare. Detta innebär att S:t Eriks-Cupen startar i nästa vecka!

Nu får alltså barn och ungdomar äntligen möjlighet att spela fotbollsmatcher igen. För att vi fortsatt ska få spela matcher, måste ALLA följa rekommendationerna kring matchspel. Det innebär att all verksamhet ska ske så smittsäkert som möjligt och att det ska vara publikfritt vid alla matcher – INGA UNDANTAG. Vi behöver hjälpas åt att möjliggöra fortsatt matchspel!

Vad gäller för just mitt barn?

Barn födda 2007-2013 kommer att börja spela matcher från nästa helg och kallelser till dessa matcher börjar skickas ut i början av nästa vecka av erat lags ledare. Obs! Spelarna får alltså bara närvara på 1 match per helg och därför är det viktigt att ni endast är med på dom matcher som barnet blivit kallat till (antingen via Medlemsappen, e-post eller lagets egna kanaler).

Obs! Alla lag har ej match nästa helg. Vissa matcher börjar inte förrän om två helger.

Vad gäller om mitt barn blir kallat till match?

1. Ni som förälder får en kallelse i Medlemsappen (eller via e-post) där all information, såsom samlingstid och samlingsplats står med. Förälder MÅSTE svara JA eller NEJ inom angiven tid för att barnet ska få spela, annars går platsen över till nästa barn på tur.

2. Alla spelare skall ha IFKs officiella matchkläder! Det handlar om: röd matchtröja, vita matchshorts och vita matchstrumpor. Vid kyla ska även den röda underställströjan och vita underställsshortsen bäras.

För mer information om kläder: KLICKA HÄR

Mitt barn har ej fått sina kläder än (eller inte hunnit beställa än)

1. Har ni beställt matchtröja (och övriga matchkläder) och inte fått dom än, så kommer barnen få dom i tid inför matchen på träning nästa vecka. Ledarna meddelar på plats.

2. Har ni ej beställt matchkläder än: gör ni det i vår cafeteria som har öppet måndag-torsdag 16:00-19:00. Tänk på att det tar tid för kläderna att tryckas och skickas så beställ i god tid. Ni kan även maila oss på kansli@ifkstockholmfk.se med erat barns storlekar så fixar vi det.

Bakgrund
Folkhälsomyndigheten möjliggjorde att föreningar med lagidrotter från och med den 28 april 2021 får anordna en match eller tävlingsdag per lag och vecka utomhus för barn och unga födda 2002 eller senare. Matcher och tävlingar ska genomföras lokalt, eller med ett begränsat resande. S:t Eriks-Cupen är en tävling som arrangeras lokalt i Stockholm för barn och ungdomar födda 2002 och senare. Därmed kan S:t Eriks-Cupen dra i gång från och med vecka 18.

Mer information på förbundets hemsida: KLICKA HÄR

Förtydligande kring matchspel under pandemitider: KLICKA HÄR