Föräldrar är grunden i vår ledarverksamhet

Som ni nu har förstått så leds breddverksamheten i IFK Stockholm av er föräldrar.

Som förälder har du möjlighet att hjälpa till i ditt barns träningsgrupp på fler än ett sätt. Det är alltså ni som är tränare, lagledare och i många fall även administratörer som har hand om ex. hemsidan och lagkassan. Var inte rädda, om vi alla hjälps åt så är det enklare och smidigare för alla inblandade.

Vänta, är det föräldrar som är ledarna?
Ja precis, i svenskt ideellt föreningsliv så är det medlemmarna som driver gruppen framåt genom att ställa upp ideellt som ledare i exempelvis sitt barns lag. Man kan ställa upp på fler än ett sätt och på så sätt håller vi föreningsavgifterna på låg nivå (annars måste vi höja avgiften med flera tusenlappar).

Har du inte tillräcklig kunskap om fotboll?
Var inte orolig! Vi har en spelarutbildningsplan som alla ledare skall följa, där får ni veta allt om träning och match. Vilka övningar ni ska köra och när på året dom ska genomföras. Ni skickas även på minst 1 utbildning varje år för att säkerställa att ni känner er trygga i er roll som ledare. Förutom det så har ni hjälp av en ansvarig under hela året som stöttar med allt kring gruppen.

Har ni inte alltid tid att hjälpa till?
Ingen fara, vi ställer inte krav på att föräldrarna ska kunna vara med på varje träning och varje match under hela året utan frånvaro. Därför vill vi att ni är flera föräldrar som hjälps åt för att inte överbelasta någon förälder. Detta ska vara en kul och givande grej som man gör för sitt eget och andras barn på ens fritid.

Vad händer om inga föräldrar ställer upp som ledare?
Då måste vi tyvärr höja träningsavgiften för alla enskilda spelare. Beroende på ålderskull så är det mellan ca 1500-3000:- extra per år och per spelare som gäller för att ta in en extern arvoderad tränare.

Vad får man som förälder som tack för att man ställer upp?
Som tack för den tid ni lägger ner så bjuder vi på föreningsavgiften (värde ca 1400-1800:-). Vi skickar även er på kostnadsfria utbildningar (värde 8000:-) och så får ni gratis ledarkläder (värde 2000:-) under er tid i föreningen. Om ni lägger extra mycket tid, bjuder vi även på spelarens kläder (värde 2500:-).

Exempel på roller som en föräldraledare kan hjälpa till med i en träningsgrupp:

1. Tränare: tar aktivt hand om träningar och matcher
2. Lagledare: administrativt ledare som hjälper till med lagkassa, hemsida/app, material osv.
3. Föräldragruppen: hjälper till med bilskjuts, försäljning av fika, insamling av pengar osv.

Är ni intresserad av att hjälpa till? När ni fyller i "Intresseanmälan" på nästa sida, bockar ni i att ni hjälpa till som föräldraledare så får ni mer info av oss inom ett par dagar.
Vill ni hjälpa till som ledare i ditt barns lag?

Vi uppskattar all hjälp som ni kan hjälpa till med. Och oavsett vad du vill eller kan hjälpa till med. Det finns alltid något att göra i ett lag.

eller maila oss redan idag på: KANSLI@IFKSTOCKHOLMFK.SE

Så får du veta mer i praktiken hur det funkar att vara ledare i IFK Stockholm FK