Information från IFK Stockholm Fotboll

Här finner du information kring hur IFK Stockholm Fotboll ställer sig till hanteringen av Coronaviruset.

Vi följer löpande ny information, rekommendation och beslut från Regeringen, Folkhälsomyndigheten, Riksidrottsförbundet, Svenska Fotbollförbundet och Stockholms Fotbollförbund. Vi uppdaterar riktlinjerna så fort nya direktiv ges.

När och hur ska du stanna hemma från fotbollsträningen?

• Uppvisar du förkylningssymptom råder närvaroförbud. Stanna hemma.

• Förkylningssymtom innebär att ha en eller flera av följande saker: hosta, feber, andningsbesvär, snuva, nästäppa, halsont, huvudvärk, illamående, muskel- och ledvärk.

• Om du har lättare symtom som går över inom ett dygn ska du stanna hemma ytterligare två dygn innan du återgår till verksamhet.

• Om du är sjuk längre än ett dygn ska du ta/beställa ett PCR-prov via 1177 Vårdguiden, undantag om du ännu inte börjat i förskoleklass.
  • Om provet är negativt för Covid-19 kan du återgå till verksamhet när du varit symtomfri i två dygn.

• Om provet är positivt för Covid-19 ska du vara hemma minst sju dagar sedan du insjuknat och du ska ha varit feberfri i två dagar innan du återgår till verksamhet.

• Om du inte tagit något prov ska du vara hemma lika länge som om provet hade varit positivt, d.v.s. minst sju dagar sedan du insjuknat och du ska ha varit feberfri i två dagar innan du återgår till verksamhet.

• Om du har en hushållskontakt som är positiv för Covid-19 innebär det hemkarantän för dig enligt ovan.

Källa: 1177 Vårdguiden >>
Källa: Folkhälsomyndigheten >>

Allmänna råd från Folkhälsomyndigheten:

1. Undvik att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor.
  2. Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
  3. Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer.
  4. Stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta människor på bussen, ditt arbete eller där du är nära andra.

Vid övriga frågor, mejla till kansli@ifkstockholmfk.se