Fotbollslekis för flickor och pojkar 4-5 år

IFK Stockholm Fotbolls "Fotbollslekis", och sedermera "Fotbollsskola", vänder sig till flickor och pojkar mellan 4 och 5 år för att erbjuda en god fotbollsstart.

Syftet med "Fotbollslekis" är att på ett lekfullt sätt introducera barnen till fotboll och motivera till fortsatt idrottande långt upp i åldrarna. Vi utgår alltid ifrån barnens behov av rörelse, glädje och lek (både med och utan boll). Vi börjar lätt och ökar successivt takten ju äldre och mer bekvämt barnet blir för att alla ska vara förberedd inför starten av Sanktan när barnet fyller 8 år.

Flickor och pojkar: 4-5 åringar (födda 2017 och 2018)

Spelperioder

Vårterminen: 12 maj till 16 juni (6 tillfällen)

Höstterminen: 25 augusti till 29 september (6 tillfällen)

Dag, tid och plats?

Varje torsdag mellan kl 17:00 - 18:00

Plats: Vårbergs Idrottsplats (konstgräs)

Vad ska mitt ha barn på sig?

Det räcker med oömma gympakläder samt ett par gympaskor. Vid ett senare skede köps det in fotbollskläder och fotbollsskor. Efter anmälan och betalning får alla även ett startkit bestående av: t-shirt och vattenflaska.

Anmälan och avgift

Anmälan (som är bindande) sker via den här länken: FOTBOLLSLEKIS

Tänk på att vi stänger anmälan senast söndag 8 maj 2022 eller så fort platserna är uppbokade. Så först till kvarn gäller då platserna är begränsade varje säsong.

Vad kostar det och hur betalar vi?

Deltagaravgiften är 500 kr för hela säsongen (12 tillfällen). Platsen är bokad och paxad endast när vi har fått in er betalning. Faktura mejlas inom 48 timmar efter anmälan är bekräftad.

Medlemsavgiften på 200 kr ingår i avgiften samt även ett nybörjarkit (första året) bestående av: en t-shirt och en vattenflaska.

Föreläsningsrabatt

När barnet är 4-5 år gammalt erbjuder vi er att anmäla ert barn gratis till Fotbollslekis om ni binder er till att närvara på en (1) föreläsning per år. Mer information vid anmäningstillfället.

Engagemangsrabatt

För föräldrar som vill engagera sig som tränare eller lagledare erbjuder vi gratis utbildningar och rabatt på hela årsavgiften samt även spelarens utrustning. Hör av dig så kan vi snacka ihop oss.

Träningsupplägg

Grupperna indelas enligt ålder (och sedermera träningsplats). Självklart försöker vi lösa så att barnen får vara med sina kompisar om de så önskar.

Vi tränar två perioder per år: 6 tillfällen på våren och 6 tillfällen på hösten. När barnet fyllt 7 år börjar vi spela träningsmatcher och vid behov även träna inomhus under vintern.

Verksamheten kännetecknas av

• Rörelseglädje och lek
  • Fysisk aktivitet med och utan boll
  • Mycket bollkontakter med händer och fötter
  • Övningar som utvecklar barnens koordinativa färdigheter

1. Fotbollslekis (Steg 1)

När barnet är 4-5 år gammalt måste en (1) förälder vara närvarande på träningen för att hjälpa sitt barn aktivt genom att gå med vid varje övning.

2. Fotbollsskola (Steg 2)

När barnet fyllt 6 år så steppar vi upp ett

3. Breddfotboll (Steg 3)

När barnet fyllt 8 år så är träningsgrupperna spikade och varje lag har minst 2 föräldrar som ledare samt har köpt in all utrustning och genomgått samtliga ledarutbildningar.

Föräldrainformation

Informationsmöte

Inför varje säsong så kallar vi samtliga föräldrar på ett kort informationsmöte för att informera om vad säsongen skall innehålla, vad vi erbjuder barnen och vad som krävs av er som förälder.

Informationsmöte för 2021 sker: 202104XX

Vad ska mitt ha barn på sig?

Det räcker med oömma gympakläder samt ett par gympaskor. Vid ett senare skede köps det in fotbollskläder och fotbollsskor. Efter anmälan och betalning får alla även ett startkit bestående av: t-shirt, boll och vattenflaska.

Spelarutrustningen

Vi ställer inga krav på att barnen ska köpa träningskläder från IFK Stockholm förrän barnet fyllt 7 år och laget börjar spela matcher tillsammans. Om ni däremot ändå vill ha kläder från oss kan ni läsa mer om vad vi erbjuder, vad det kostar och hur ni gör för att beställa allt. Läs vidare HÄR

Föreläsningsrabatt

Engagemangsrabatt

Varmt välkomna till IFK Stockholm!

Varmt välkomna till IFK Stockholm Fotboll!

För frågor, maila kansli@ifkstockholmfk.se