Ett medlemskap i IFK Stockholm

Medlemsavgiften skall betalas av spelare, ledare samt övriga som vill vara medlemmar i föreningen och betalas alltid i sin helhet oavsett när en ny medlem ansluter till föreningens verksamhet. Medlemsavgiften finansierar övergripande administrativa kostnader, förbundsmedlemsskap och mycket mer.

Avgiften för medlemskap i föreningen är 200 kronor per år och återbetalas ej.

Träningsavgiften är en avgift som direkt går till idrottsaktiviteter som berör den aktive som exempelvis betalning av planhyra, försäkring för varje enskild aktiv medlem, domaravgifter och mycket mer.

Avgiften för deltagande i föreningen beror på vilken ålderskull man tillhör och återbetalas ej.

Ett medlemskap i IFK Stockholm

Medlem i iFK Stockholm blir man genom att kontakta föreningen och säga att man vill bli medlem och att sedan betala in den årliga medlemsavgiften på 200kr.

• Vill du bli medlem kontakta vårt kansli på: kansli@ifkstockholmfk.se
  • Vill du börja spela fotboll i IFK Stockholm Fotboll finns mer information HÄR

Vem ska bli medlem?
Föreningen finns bara till för dem som har beviljats medlemskap. Det betyder att oavsett om du önskar vara spelare, ledare eller ledamot i föreningen så måste du vara medlem. Det är själva grundfundamentet i en förening.

Vad innebär det att vara medlem?
När man blir medlem har man ett antal punkter som man måste ställa upp på. Du måste följa föreningens:

• Stadgar (medlemsavtalet som beskriver hur föreningen och medlemskapet fungerar juridiskt)
  • Värdegrund (vilka värderingar vi har kommit överens om att man måste ställa upp på och leva efter i föreningens verksamhet)
  • Riktlinjer (beskrivningar kring hur verksamheten bedrivs i föreningen. Kamratandan är ett exempel på det)
  • Beslut (beslut som fattas tex av styrelsen eller det årliga medlemsmötet)

Det är därför bra att läsa in sig på vad medlemmarna i just vår förening har beslutat ska gälla för IFK Stockholm Fotboll. När du blir medlem är det denna gemensamma plattform som du behöver leva efter inom ramen för föreningens verksamhet.

När du har blivit medlem kan du också önska att vara ledare, spelare eller ledamot. Det är alltså inte en rättighet att få bestämma i vilket lag man önskar spela, om man ska vara ledare eller om de ska vara med i någon kommitté eller arbetsgrupp. Det bestäms av föreningens stadgar, riktlinjer och beslut.
Vi är en ideell idrottsförening

En förening är en samling människor som delar samma intresse och där målet är att skapa så mycket fotbollsglädje och gemenskap som möjligt. En förening är medlemsstyrd, det betyder att varje medlem har en röst och är med och påverkar beslut. En förening har stadgar (medlemsavtal) som beskriver hur demokratin ska fungera i föreningen. Vi tillsammans är föreningen och om vi vill genomföra saker så är det vi medlemmar som hjälps åt att skapa det. Det läggs inte pengar på hög eller betalas ut till någon ägare. Alla resurser som föreningen får in används för att kunna genomföra den verksamhet som vi har kommit överens om att föreningen ska erbjuda.

En ideell förening skiljer sig från ett företag. Syftet och målet i ett företag är att få ett ekonomiskt resultat och det finns en ägare som fattar beslut. Om du är kund på en träningsanläggning som är ett företag så har du inte rätt att vara med och fatta beslut eller ta del av vinsten. Om man vill att företaget ska erbjuda någon viss verksamhet eller tjänst kan man visserligen lämna förslag i förslagslådan men du har inte någon makt att påverka.
Är du supporter till IFK Stockholm?

Följer du IFK Stockholm i vått och torrt?
Vill du vara med och stötta vår verksamhet på ett eller annat sätt?

Bli Stödmedlem

Engagera dig som ledare

Stötta oss ekonomiskt

Köp och bär våra supporterprylar
Administrativa frågor

Medlems- och träningsavgiften faktureras vanligtvis i början av februari månad.

• Om medlemsavgiften inte är betald på utsatt datum föreligger ett träningsförbud.
  • Om sektionsavgiften inte är betald på utsatt datum föreligger ett tävlingsförbud.

Om du har frågor som rör föreningsavgifter och betalning mailar du kansli@ifkstockholmfk.se

Du kan även läsa mer på länken om IFK Stockholms ekonomiska fond för enskilda medlemmar.